TUNTEISIIN
5'30''
for percussion, piano, cello, amplified guitar and 4 smartphones
2021
Useiden muiden teosteni tavoin, myös Tunteisiin rakentuu minua henkilökohtaisesti koskettaneen aiheen ympärille. Uskon sitä kautta pystyväni luomaan samastumiskohtia yleisön ja teoksen, ja sitä kautta myös yleisön ja itseni välille. Kesällä 2021 elämässäni ei ollut meneillään juuri mitään: katsoin pääasiassa kesäuusintoja Salatuista Elämistä – sarjasta, joka on ollut osa elämääni pitkälti yli 10 vuotta.
Pähkäillessäni, mistä repäisisin aiheen K!art Ensemblelle kirjoitettavaan teokseen, koin jonkinlaisen neronleimauksen, kun jälleen muistutin itseäni kokonaisvaltaisesta hyväksynnästä. Uskon, että taiteilija saa parhaat edellytykset työnsä tekemiseen, kun hyväksyy, että kaikki elämän osa-alueet ja tapahtumat vaikuttavat taiteelliseen työhön. Tämä tulee hyväksyä, jotta sitä vastaan taistelemiseen ei kulu voimavaroja taiteelliselta työltä. Myös minulle on ollut hankalaa hyväksyä, että välillä vaikkapa kaksi viikkoa täyttä tyhjäntoimitusta on juuri se asia, mitä tuleva teos kaipaa. Niinpä hyväksyin Salatut Elämät osaksi työskentelyäni ja aloin säveltää Salkkari-musiikista ja sarjan tyylistä jollain tapaa vaikuttunutta teosta.
Mielikuvissani voimakkaimpina olivat todella korkeat ja samoin hyvin matalat äänet pianosta reaktioina tai kommentteina sarjan tapahtumiin ja tämä kantava ajatus kulkee läpi kappaleen. Sitä, mitä tämän helinän päälle kulloinkin rakentuu, voi pitää kuvitteellisena saippuaoopperan ääniraitana tai Salkkareiden parafraseerauksena, eli toisin sanoittamisena. Saattaapa joku tarkkakorvainen tunnistaa myös sitaatin Anna Hanskin tunnetuksi tekemästä Tunteisiin -kappaleesta (alkuperäisteos Åsa Schmalenbachin ”Jag Vill”), joka sarjan tunnarina on soinut alusta lähtien.